bil?

Allmänbildning.


Vi har tillgång till bildning i detta land, grundskolor ,bibliotek, universitet,folkhögskolor , dessa kan vi gå i utan att betala höga avgifter.Vi skattar oss som ett upplyst och kunnigt land, med invånare som har tillgång till det man behöver för att växa upp ansvarsfull och allmänbildad ,till en låg monetär kostnad för individen.


I dagens Sverige saknar vi dock kunskap om det mest elementära när det gäller liv och död.

Vi saknar vettet att bete oss på ett ansvarsfullt sätt för att undvika olyckor.


Det finns de utav oss som aldrig har öppnat en körskolebok.

Träslöjd,syslöjd,hemkunskap kommer jag ihåg, dock har jag svaga minnen av Anita och Televinken, som är den enda undervisning jag någonsin fått om hur jag ska bete mig, som fotgängare eller som cyklist/mopedist.


Det rör sig tusentals människor i trafiken utan så mycket som Televinken i bagaget, hur många olyckor skulle kunna förhindras om vi inte var tvungna att betala skjortan eller an arm and a leg , för tillgång till något så enkelt som trafikvett.


Privata körskolor är ansvariga för vår folkbildning på ett sett som jag finner oacceptabelt.

Vi har inte tillgång till det som vi i min mening är skyldiga att veta.Det enda sätt vi kan komma över den kunskapen är att betala tiotusentals kronor till ett företag som i sin tur avgör hur mycket du behöver köra och läsa.


Vi har inte alla råd till detta, skälet till att jag inte har den kunskap jag behöver och kan de saker jag är skyldig till att kunna i min bok ,är att de pengarna jag behöver för att få tillgång till bildning inte finns.


I vissa länder i väst har man tagit detta på allvar och ser till att högstadie elever har möjlighet att ta körkort i skolans regi.

Hur vore det om vi i svenska högstadier fick möjlighet att plugga teorin, trafikslöjd?

Att vi i svenska gymnasium hade valet att ta körlektioner och göra uppkörningen för någon som vet att den utbildning du fått är gedigen och lika för alla.


Jag vill ha en möjlighet att känna mig trygg när jag är ute bland bilar och andra snabba fordon, trygg i att de val jag gör och att mitt beteende inte kan orsaka någon annan ont.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0